بهینه سازی نقشه سایت با 13 راهکار عملی

بهینه سازی نقشه سایت با 13 راهکار عملی

بهینه سازی نقشه سایت

ساخت نقشه سایت (سایت مپ یا Sitemap) یکی از مهمترین بخش های بهینه سازی هر وب سایتی است. نقشه های سایت نه تنها طرحی از وب سایت شما به مورتوهای جستجو به نمایش می گذارند، بلکه آنها قادر به ارائه اطلاعات زیر نیز هستند:

  • زمان تقریبی بروزرسانی صفحات چقدر است.
  • زمان آخرین تغییر صفحه کی بوده است.
  • میزان اهمیت صفحات نسبت به یکدیگر چقدر است.

نقشه های سایت در برخی وب سایت ها دارای اهمیت ویژه ای هستند. وب سایت هایی که:

  • شامل محتوای بسیار زیاید بوده که به یکدیگر لینک نشده اند.
  • دارای لینک از وب سایت های دیگر نیستند.
  • دارای هزاران هزار صفحه هستند.

همانطور که واضح است، نقشه های سایت شامل لیستی از آدرس های وب سایت برای ربات ها ایجاد می کنند تا به آنها در ایندکس مهمترین صفحات سایت کمک کنند. در این مطلب شما را با نکانی آشنا خواهیم کرد که با رعایت آنها در ساخت و بهینه سازی نقشه سایت، عملکرد بهتری از آن را برای موتورهای جستجو به نمایش خواهید گذاشت.

بهینه سازی نقشه سایت

 استفاده از ابزارها و افزونه ها برای تولید اتوماتیک نقشه سایت

ایجاد نقشه سایت با استفاده از ابزارهایی که می توانند ساخته شوند یا افزونه هایی مانند Google XML Sitemaps در وردپرس بسیار ساده است. وب سایت های وردپرسی که از Yoast SEO استفاده می کنند می توانند از ویژگی پلاگین این افزونه استفاده کنند. 

همچنین می توانید با دنبال کردن ساختار XML نقشه سایت ، به صورت دستی آن را ایجاد کنید. ساخت نقشه سایت در قالب XML از نظر فنی اجباری نیست. فقط کافی است URL های سایت را در یک فایل متنی قرار دهید تا هر URL در یک ردیف قرار گیرد.

با این حال ، اگر شما علاقه مند به انتشار اطلاعات بیشتر در نقشه سایت مانند hreflang هستید ، استفاده از این ابزار مطمئناً عاقلانه است.

ثبت نقشه سایت در گوگل

ثبت نقشه سایت در گوگل

می توانید به گوگل سرچ کنسول مراجعه کرده و از طریق داشبورد آن ، نقشه سایت آن را مستقیماً به این موتور جستجو معرفی کنید. قبل از ثبت نقشه سایت ، ابتدا آن را امتحان کنید تا خطاها را برطرف کنید.

در حالت ایده آل ، تعداد صفحات نمایه شده توسط نقشه سایت باید برابر با تعداد کل URL های ذکر شده باشد. به یاد داشته باشید که ثبت نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل به معنای معرفی مهمترین و با ارزش ترین صفحات سایت نیز می باشد. اما این به طور کامل تضمین نمی کند که تمام آدرس های ذکر شده نمایه می شوند.

از مزایای ثبت نقشه سایت در کنسول جستجوی گوگل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به گوگل در درک تمام صفحات وب سایت
  • کشف خطاهای احتمالی و رفع مشکل ایندکس برخی صفحات

اولویت بندی اهمیت صفحات در نقشه سایت

هنگام رتبه بندی صفحات ، کیفیت کلی صفحه شاخص مهمی است.

اگر نقشه سایت ربات های گوگل را به هزاران صفحه با کیفیت پایین هدایت کند ، موتورهای جستجو تفسیر می کنند که وب سایت شما وب سایتی نیست که کاربران منتظر دیدن آن باشند ، حتی اگر صفحات عالی دیگری نیز در سایت شما وجود داشته باشد.

درعوض ، سعی کنید ربات ها را به مهمترین صفحات سایت در نقشه سایت هدایت کنید. این صفحات به طور کلی:

  • صفحات بهینه سایت
  • صفحات شامل تصاویر و ویدئو
  • صفحات دارای محتوای اورجینال
  • صفحات جذاب برای کاربران مانند صفحات دارای نقد و بررسی کاربران

 درک مشکلات ایندکس نشدن صفحات

در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول بخشی به نام Coverage ایجاد شده است که ایندکس نشدن صفحات درج شده در نقشه سایت و علت این ماجرا شرح داده می شود. بنابراین می توانید از این طریق به حل مشکلات صفحه پرداخته و نقشه سایت بهینه تری ایجاد نمایید.

درج تنها نسخه کانونیکال URL ها

اگر در وب سایت شما صفحات مشابه زیادی وجود داشته باشد، بایستی تنها نسخه کانونیکال آنها را در نقشه سایت ذکر کنید. به عنوان مثال اگر در وب سایت فروشگاهی شما رنگ های مختلف یک محصول دارای URL های متفاوتی باشند، بایستی به گوگل اعلام کنید که کدام صفحه، صفحه اصلی برای ایندکس شدن است.

در چنین شرایطی ربات های گوگل تنها به ایندکس صفحات کانونیکال پرداخته و در Crawl Budget صرفه جویی می شود.

استفاده از متا تگ Robots به جای فایل robots.txt

اگر علاقه ای به نمایه سازی یک صفحه خاص ندارید ، می توانید برچسب متا روبات را با مقدار noindex اضافه کنید ، دنبال کنید.

این باعث می شود صفحه ایندکس نشود و همزمان اعتبار آن صفحه به صفحات دیگر منتقل شود. این روش به ما کمک می کند تا از صفحات مهم سایت که علاقه مند به دیدن آنها در نتایج جستجو نیستید ، استفاده کنیم.

اگر مشاهده کردید که ربات های گوگل مرتباً از صفحات بی اهمیت سایت بازدید می کنند و می توانند از رصد آنها در پرونده robots.txt در صورت شناسایی جلوگیری کنید.

عدم درج صفحات دارای متا تگ noindex در نقشه سایت

برای بهینه سازی بودجه خزیدن و هدر نرفتن آن ، باید از درج صفحات دارای برچسب های متا روبات با ارزش noindex در نقشه سایت خودداری کنید.

با درج چنین صفحاتی در نقشه سایت ، شما به طور همزمان به گوگل اطلاع می دهید که این صفحات مهم هستند اما نباید فهرست شوند. این دو پیام کاملاً در تضاد با یکدیگر هستند و وجود آنها در کنار هم نشانه مثبتی از بهینه بودن نقشه سایت نیست.

ساخت نقشه های سایت اتوماتیک در وب سایت های بزرگ

در وب سایت های بزرگ بهتر است که نقشه های سایت به گونه ای ساخته شوند که با تغییر مقدار متا تگ های robots یا حذف شدن صفحات، نقشه های سایت نیز به طور اتوماتیک تغییر یافته و بروزرسانی شوند.

 استفاده از نقشه های سایت XML و فیدهای RSS/Atom

فیدهای RSS/Atom موتورهای جستجو را هنگام بروزرسانی سایت آگاه می سازند.

گوگل پیشنهاد می کند که به طور همزمان از نقشه های سایت و فیدهای RSS/ATOM برای کمک به موتورهای جستجو در فهم هر چه زودتر بروزرسانی های سایت استفاده نمایید. فیدهای RSS/ATOM برای کاربران نیز می توانند بسیار مفید باشند.

بروزرسانی زمان تغییر صفحات

هیچگاه تلاش نکنید که با دستکاری زمان آخرین تغییر، موتورهای جستجو را وادار به سر زدن به صفحه ای از وب سایت کنید، آنها در شرایطی که هیچ تغییری در محتوای آن نداده اید. این کار ممکن است ریسک زیادی برای وب سایت شما به همراه داشته باشد.

 عدم توجه به تنظیمات priority

برخی از نقشه های سایت دارای ستونی به نام priority هستند که موتورهای جستجو را از میزان اولویت صفحات آگاه می سازند.

با این که این پارامتر همچنان توسط گوگل پشتیبانی میشود، اما در کارکرد واقعی آن شبهات زیادی وجود دارد. حتی آقای Gary Illyes از گوگل سال پیش در توییتی اعلام نمود که گوگل به طور کلی این پارامتر را نادیده می گیرد.

کاهش حجم فایل نقشه سایت

هرچقدر حجم فایل نقشه سایت شما کمتر باشد، فشار کمتری بر روی سرور ایجاد خواهد شد.

گوگل و بینگ ماکسیمم حجم قابل پشتیبانی در خواندن نقشه های سایت را در سال 2016 از 20 به 50 مگابایت افزایش داده اند. با این حال بهتر است که از حجم این فایل کاسته و درج صفحات فرود اصلی سایت را در اولویت قرار دهید.

ساخت چند نقشه سایت

ساخت چند نقشه سایت

اگر تعداد URL ها در وب سایت شما بیش از 50،000 باشد ، باید یک نقشه سایت دوم ایجاد کنید. زیرا نقشه سایت به این تعداد محدود می شود.

اگرچه این شماره برای اکثر سایت ها در دسترس نیست ، اما وب سایت های بسیار خوبی وجود دارد که به دلیل تعداد زیاد URL ها ، باید چندین نقشه سایت را بخوانند. به عنوان مثال ، ممکن است وب سایت های فروشگاه های بزرگ به دلیل تعداد زیاد محصولات ، نیاز به ایجاد نقشه سایت اضافی داشته باشند.

آموزش ها

اولویت بندی اهمیت صفحات در نقشه سایتبهینه سازی نقشه سایتبهینه سازی نقشه سایت با 13 راهکار عملیتولید اتوماتیک نقشه سایتثبت نقشه سایت در گوگلدرک مشکلات ایندکس نشدن صفحاتساخت چند نقشه سایتساخت نقشه های سایت اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *