پلاگین چیست | افزونه چه کاربردی دارد

پلاگین (افزونه) چیست و چه کاربردی دارد

پلاگین (افزونه) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر وقت کافی را در شبکه های اجتماعی و اینترنت می گذرانید در حالی که با مقوله وب سایت یا وبلاگ آشنا هستید. افزونه یا افزونه وردپرس اصطلاحی است که مطمئناً با آن روبرو خواهید شد. پلاگین هایی که ممکن است به عنوان پلاگین نیز بدانید ، در واقع بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های رایانه ای به ویژه در زمینه وبگردی و تولید محتوا در اینترنت است. این ابزارها برای اطمینان از عدم مشكل در تأمین نیازهای اساسی خود ، از مشاهده اسناد گرفته تا تماشای فیلم یا بازی ، طراحی شده اند. در این مقاله قصد داریم ماهیت و کاربرد افزونه ها در دنیای تجارت دیجیتال را بررسی کنیم.
پلاگین چیست

پلاگین (افزونه) چیست؟

پلاگین یا Add-on جز a نرم افزاری است که قابلیت خاصی را به یک برنامه رایانه ای موجود اضافه می کند و به تنهایی استفاده نمی شود. به عنوان مثال ، وقتی می خواهید یک ویدیو را در یک وب سایت تماشا کنید ، ممکن است به یک پلاگین نیاز داشته باشید. اگر افزونه را روی مرورگر خود نصب نکنید ، مرورگر شما نمی تواند نحوه پخش آن ویدیو را به شما بگوید.
پلاگین در لغت به معنای الحاقی است (مولفه ای که ویژگی خاصی را به سیستم بزرگتر اضافه می کند). اما در اصطلاح ، واژه پلاگین به عنوان معادل فارسی آن استفاده شده است. این کلمه از دو قسمت (Plug) و (in) تشکیل شده است که قسمت اول به معنای دوشاخه برق و قسمت دوم به معنای داخل و داخل است و کنایه از پلاگین در آن است. زیرا با اتصال دوشاخه به پریز می توانیم با استفاده از دستگاه های الکتریکی (یا همان دوشاخه) امکانات مورد نیاز خود را از طریق جریان برق (سوکت یا همان برنامه میزبان) فراهم کنیم. بنابراین تا زمانی که دوشاخه در پریز باشد ، ما از امکاناتی که وسایل برقی ارائه می دهند بهره خواهیم برد. همانطور که هر وسیله ای کار خاصی را انجام می دهد (مانند جاروبرقی ، اتو یا سشوار) ، هر پلاگین نیز ویژگی های خاصی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
هنگامی که یک برنامه از افزونه ها پشتیبانی می کند ، اساساً به کاربران امکان می دهد برنامه را سفارشی و سفارشی کنند. این ویژگی مزایای زیادی برای توسعه دهندگان برنامه دارد. به عنوان مثال ، به توسعه دهندگان (افرادی که بخشی از مراحل ساخت یا به روزرسانی نرم افزار هستند) اجازه می دهد تا برنامه را گسترش دهند ، ویژگی های آن را بهبود بخشند و یا از اندازه آن بکاهند و به طور کلی کاربرد را عملی تر کنند. نقش مهمی بازی کنید. مرورگرهای وب نمونه بارز استفاده از افزونه ها و نرم افزاری است که از آنها پشتیبانی می کند.

عملکرد پلاگین چگونه است؟

برنامه رایانه میزبان خدماتی مانند ارائه راهی برای ثبت پلاگین ها در برنامه میزبان و تبادل اطلاعات بین آنها را ارائه می دهد تا پلاگین بتواند از آنها استفاده کند. افزونه ها به خودی خود کار نمی کنند و عملکرد آنها به خدمات برنامه میزبان بستگی دارد. برعکس ، برنامه میزبان مستقل از افزونه ها کار می کند. بنابراین کاربران نهایی می توانند افزونه ها را اضافه یا به روز کنند بدون اینکه لازم باشد در برنامه میزبانی برنامه تغییری ایجاد کنند.

عملکرد افزونه ها

 

برخی از نرم افزار‌‌‌‌هایی که از پلاگین‌‌ها استفاده می‌‌‌کنند

  • مرورگر‌‌‌های وب: از بین تمام نرم افزارهایی که از پلاگین استفاده می کنند ، مرورگرهای وب بیشترین تعداد را دارند. در مرورگرها ، اصطلاحات Plugin ، Add-on و Extension (بجز در Firefox) معمولاً مترادف هستند و از همان کاربرد استفاده می کنند. این افزونه ها محتوای اینترنت را نشان می دهند که مرورگرها برای نمایش آنها طراحی نشده اند. این محتوا معمولاً شامل ویدیو ، صدا ، بازی های آنلاین و ارائه در قالب های سفارشی است. افزونه ها توسط تیمی که این قالب های سفارشی را ایجاد می کند ایجاد و توزیع می شوند. هر مرورگر وب سایت رسمی خود را دارد که می توانید از طریق آن افزونه های مورد نیاز خود را بارگیری و نصب کنید. لازم به ذکر است که ناشران این مرورگرها قبل از ارائه افزونه ها به کاربران خود ، از سو that مخرب بودن آنها اطمینان حاصل می کنند. بنابراین اکیداً توصیه می کنیم که افزونه های مورد نیاز خود را فقط از این وب سایت های رسمی دریافت کنید. برخی از برنامه های افزودنی مهم عبارتند از: Adobe Flash  Silverlight ، QuickTime Unit

درجدول زیر آدرس اینترنتی وبسایت‌‌های رسمی برخی مرورگر‌‌‌های محبوب آمده است.

آدرس سایت دریافت پلاگین مرورگر
Chrome Web Store Google Chrome
Firefox Browser Add-ons Mozilla Firefox
App Store Apple Safari
Opera Add-ons Opera
Edge Add-ons Microsoft Edge

 

  • برنامه‌‌های ویرایش صدا: Ardour و Audacity ازجمله برنامه‌‌هایی هستند که از پلاگین‌‌ها بمنظور تولید، پردازش و تحلیل صدا استفاده می‌‌‌کنند.
  • سرویس دهندگان ایمیل: کاربران ایمیل از افزونه Pretty Good Privacy برای رمزنگاری و رمز گشایی ایمیل‌‌هایشان استفاده می‌‌کنند.
  • شبیه ساز‌‌های کنسول‌‌های بازی‌‌های رایانه‌‌‌ای: این شبیه ساز‌‌ها (که امکان اجرای بازی های یک کنسول خاص را در سایر پلتفرم‌‌‌ها ممکن می‌‌‌سازند)، برای تهیه و آزمایش واحد‌‌های کوچکتر زیر سیستم‌‌های پلتفرمی که قصد اجرای بازی بر روی آن را دارند، از پلاگین‌‌‌ها استفاده می‌‌کنند. برای مثال، شبیه ساز PCSX2 امکان استفاده از افزونه‌‌های صوتی و تصویری را برای بخش‌‌‌های مربوطه PlayStation 2 فراهم می‌‌سازد.
  • نرم افزار‌‌های گرافیکی: این نرم افزارها ازجمله نرم افزار Photoshop برای پشتیبانی از فرمت‌‌های مختلف عکس و نیز ویرایش آن‌ها، از پلاگین‌‌ها بهره می‌‌برند.
  • پخش کننده‌‌های رسانه ای: مدیا پلیر‌ها نیز برای پشتیبانی از انواع فرمت‌‌های موجود و اعمال فیلتر‌‌ها از افزونه‌‌ها استفاده می‌‌کنند. پخش کننده‌‌‌هایی مثل: Winamp، Foobar2000 و GStreamer
  • ویرایشگر‌‌های متن: ویرایشگر‌‌‌‌‌های متنی مثل jEdit با هدف پشتیبانی از زبان‌‌‌های مختلف برنامه نویسی، از پلاگین‌ها استفاده می‌‌‌کنند.

 

کاربرد پلاگین یا افزونه در وردپرس

قبل از آن که به بررسی کاربرد افزونه‌های وردپرسی بپردازیم، بهتر است اول به چند سوال پاسخ دهیم.
اول این که اصلا وردپرس چیست؟ وردپرس یک سیستم رایگان مدیریت محتوا است که به زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است و به وسیله آن می‌‌توان یک وبسایت یا وبلاگ را راه اندازی کرده و محتوای آن (اعم از متن، تصویر، فیلم و …) را مدیریت نمود.

افزونه وردپرس چیست؟

افزونه های وردپرس ، مانند خود وردپرس ، با PHP نوشته شده اند و به کاربران امکان می دهند بدون دانستن یک خط زبان برنامه نویسی ، ویژگی هایی را به وب سایت خود اضافه کنند.
حال که با ماهیت وردپرس و افزونه های آن آشنا شدیم ، برای درک بهتر کاربرد پلاگین های وردپرس و اهمیت آنها ، آن را با هم در قالب یک مثال می خوانیم.
فرض کنید یک اتاق تازه ساخت دارید. این اتاق بسته به وسایلی که در آن قرار می دهید و استفاده و طرحی که برای آن در نظر گرفته اید ، می تواند به اتاق خواب ، آشپزخانه ، حمام یا انبار تبدیل شود. حال فرض کنید می خواهید آن اتاق را به اتاق خواب تبدیل کنید. برای این کار به مواردی مانند تختخواب ، میز آرایش ، پرده پنجره ، قاب عکس ، فرش و … نیاز دارید تا هر یک از نیازهای شما برای داشتن یک اتاق خواب را برآورده کند.
به همین ترتیب ، خرید فقط یک هاست و دامنه به معنای داشتن وب سایت نیست. برای تکمیل کار خود و تأمین نیازهای خود به برنامه هایی به نام “پلاگین” نیاز دارید. این پلاگین ها با انجام وظایف و کارهای کوچک وب سایتی کامل و کارآمد ایجاد می کنند. اکنون که به اهمیت تختخواب ، میز ، پرده و فرش در اتاق خواب خود پی بردید ، فکر می کنم می توانید حدس بزنید که استفاده از پلاگین در وب سایت وردپرس چقدر مهم است. بدون افزونه ها ، وب سایت شما یک اسکلت بدون استفاده است.
برخی از مهمترین افزونه هایی که در وب سایت وردپرس مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: افزونه های پشتیبان ، امنیت ، طراحی ، سئو .

افزونه های وردپرس

 

هر آنچه لازم است درباره افزونه‌‌های وردپرس بدانید

هرچه کمتر، بهتر

کاملاً درست است که انجام یک سری کارها بدون استفاده از افزونه ها امکان پذیر نیست. اما هرچه تعداد آنها بیشتر باشد ، احتمال بروز مشکل در سایت شما بیشتر است. این مشکلات می توانند توسط خود به روزرسانی ها یا افزونه های وردپرس ایجاد شوند. همچنین ، افزونه ها ممکن است با یکدیگر یا حتی با مضامین تداخل داشته باشند و به طور همزمان مورد استفاده قرار نگیرند. علاوه بر این ، هر پلاگین فعال سرعت سایت شما را کمی کند می کند. فرض کنید هر افزونه 5000000 ثانیه سایت شما را کند می کند (برخی بیشتر و برخی دیگر). اگر 20 افزونه فعال داشته باشید ، بارگیری وب سایت شما یک دهم ثانیه طول می کشد. بنابراین حتما تعداد معقولی از آنها را نصب کنید.

آن‌‌‌‌ها را به روز رسانی کنید

توسعه دهندگان افزونه های خود را برای سه منظور به روز می کنند: 1. افزودن ویژگی های جدید 2. عیب یابی 3. همگام شدن با هسته همیشه در حال تغییر وردپرس
بنابراین با کمی دقت ، متوجه می شویم که توسعه دهندگان برای سرگرمی به روز نمی کنند. بلکه آنها به دنبال اطمینان از عملکرد صحیح پلاگین ها هستند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به بروزرسانی افزونه ها توجه نمی کنند ، در واقع سایت خود را در معرض نقض امنیت قرار می دهید.
اگر از آنها استفاده نمی کنید ، آنها را حذف کنید
از آنجا که افزونه ها غیرفعال هستند ، بیشتر مردم دیگر به حذف آنها فکر نمی کنند. اما حتی افزونه های غیرفعال نیز می توانند خطرات امنیتی را ایجاد کنند. بنابراین اگر از آنها استفاده نمی کنید ، آنها را حذف کنید. اگر نظر خود را تغییر دهید ، همیشه می توانید دوباره آنها را نصب کنید.

از آن‌هایی که کارکرد یکسانی دارند صرف نظر کنید

شما به 4 پلاگین سئو و 6 پلاگین پشتیبان نیازی ندارید. افزونه هایی که خدمات مشترک ارائه می دهند فقط فضا و پهنای باند شما را اشغال می کنند ، سرعت سایت شما را کم می کنند و شما را در معرض خطرات امنیتی قرار می دهند. چه کسی چنین چیزی را می خواهد؟

از منابع قابل اعتماد استفاده کنید

تنها از منابع قابل اعتماد مثل iThemes، Gravity Forms یا Easy Digital Downloads افزونه‌‌های مورد نیازتان را دریافت و نصب نمایید. از آنجایی که پلاگین‌‌‌‌ها توانایی ایجاد شکاف امنیتی در وبسایت شما را دارند، باید مطمئن شوید که توسط توسعه دهندگان آگاه و با تجربه تایید و آزمایش شده باشند.

می توانند دلیل بروز مشکل باشند

اگر بعضی از بخش‌های وبسایتتان به یکباره دچار مشکلی شد که قبلا نداشت، پس احتمالا دلیل آن تداخل پلاگین‌‌‌ها با یکدیگر یا با قالب است. بهترین راه برای پیدا کردن مشکل، این است که همه پلاگین‌هایتان را غیرفعال کرده و مجددا یک به یک فعالشان کنید تا پلاگینی که باعث بروز مشکل شده است را پیدا کنید.

مهمترین افزونه‌های وردپرس

افزونه‌های وردپرسی که می‌خواهیم درباره شان صحبت کنیم، برای هر وبسایت وردپرسی حیاتی و لازم است. این پلاگین‌ها، وظایف ویژه‌ای را انجام می‌‌‌دهند که کدنویسی آنها حتی برای کدنویسان نیمه ماهر هم امری دشوار خواهد بود. در زیر لیستی از مهمترین افزونه‌های وردپرس مورد نیاز برای وبسایتتان را مشاهده می‌‌‌کنید.

  • افزونه پشتیبان گیری وردپرس: باوجود اینکه ارائه دهندگان‌‌هاست خدمات پشتیبان گیری پیشنهاد می‌‌کنند، اما توصیه ما استفاده از یک پلاگین است. بنابراین، فقط خودتان اطلاعاتتان را دراختیار دارید و به راحتی هم می‌‌‌توانید به فایل‌های پشتیبان خود دسترسی داشته باشید.
  • افزونه امنیتی وردپرس: امنیت سایت، موضوع داغ مورد بحث این روزهاست. نه اینکه وردپرس نا امن باشد، اما خیلی اقدامات برای امن کردن یک سایت باید صورت پذیرد و ما می‌‌دانیم که موضوع فقط ازبین بردن تهدید نیست؛ بلکه کاهش آن هم است. این پلاگین‌ها با هدف بهبود امنیت سایت درمقابل هکرها و بدافزارها خلق شده اند.
  • افزونه بهینه سازی (سئو) وردپرس: این افزونه‌‌‌ها محتوای وبسایت شما را برای موتور‌های جستجو بهینه می‌‌سازند. بهینه سازی مقوله ای بسیار مهم برای یک سایت است و از عنوان گرفته تا کلمات کلیدی و متا دیسکریپشن‌‌ها را شامل می‌‌‌شود.
  • افزونه ساخت فرم‌‌های تماس: فرم‌های تماس بهترین راهی است که به کاربران سایت اجازه می‌دهد با صاحب سایت (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) تماس حاصل کنند. این صفحه‌‌‌‌‌‌ها قسمت‌‌هایی برای پر کردن اسم، ایمیل و نظرات را در اختیار کاربران قرار می‌‌دهند. اینگونه پلاگین‌‌‌ها به شما اجازه می‌‌‌دهند تا بدون نیاز به نوشتن حتی یک کلمه کد، از وجود این صفحات بهره مند شوید.

مزایای استفاده از پلاگین‌ها در کسب و کارهای اینترنتی

در یک محیط تجاری ، هر چیزی که پیشرفت شما را تسریع کند و کار را برای شما راحت کند چیز خوبی است. اولین چیزی که به ذهن صاحبان مشاغل اینترنتی می رسد این است که پلاگین ها می توانند وب سایت آنها را به یک سطح کاملاً جدید و متفاوت از قابلیت برسانند. افزونه ها برای شما و مشتریانتان کاربردها و مزایای زیادی دارند و محبوبیت آنها فرصتی نبوده است.
مهمترین مزیت استفاده از پلاگین ها صرفه جویی در وقت است. این به نوبه خود منجر به صرفه جویی در بودجه کلی کسب و کار می شود.
مزیت دیگری که می توان به آن اشاره کرد ، افزودن اختیارات مدیران است. این بدان معنی است که به صاحبان مشاغل اجازه می دهد ویژگی ها و ویژگی های سایت را شخصی سازی کنند. به عنوان مثال ، قابلیت روشن یا خاموش کردن برخی تنظیمات یا تغییر ویژگی های ظاهری مانند قلم ، رنگ و اندازه. اگر از افزونه خوشتان نمی آید یا از آن خسته شده اید ، می توانید آن را غیرفعال یا حذف کنید.
قابلیت اطمینان سومین مهمترین مزیت استفاده از افزونه ها در تجارت اینترنتی است و می توان به آن اشاره کرد. پلاگین ها برای توسعه وردپرس به ابزاری حیاتی تبدیل شده اند که بسیاری از آنها توسط توسعه دهندگان مورد تایید وردپرس ایجاد و مدیریت می شوند و آنها مرتباً آنها را برای رفع اشکالات و بهبود امنیت خود به روز می کنند. بنابراین اگر از منابع معتبری استفاده می کنید ، دیگر جای نگرانی در مورد عدم امنیت یا بدافزار افزونه ها نیست.

 

نتیجه گیری

پلاگین برنامه ای است که با هدف افزودن ویژگی ها و قابلیت ها روی برنامه دیگری نصب می شود و به کاربر امکان شخصی سازی برنامه را می دهد. افزونه ها به خودی خود کار نمی کنند و عملکرد آنها به برنامه میزبان بستگی دارد. بسیاری از برنامه ها از افزونه ها برای صرفه جویی در وقت و افزایش اختیار کاربران برای استفاده از این برنامه ها با تهیه منابع معتبر و مورد تأیید پشتیبانی می کنند متداول ترین آنها مرورگرهای وب هستند. استفاده از افزونه ها فقط به نرم افزار ختم نمی شود. حتی در سیستم های تولید محتوا مانند وردپرس ، بدون ایجاد دانستن هیچ یک از قوانین کدگذاری ، برای ایجاد ویژگی ها و ویژگی های خاص در وب سایت ها استفاده می شود.
حال ، با دانستن مزایا و مزایایی که پلاگین ها می توانند برای هر تجارت آنلاین داشته باشند ، می توان نتیجه گرفت که استفاده از افزونه ها سکویی برای رشد و توسعه تجارت دیجیتال ما خواهد بود. زیرا هدف از ایجاد افزونه ها سهولت و سرعت کار برای صاحبان سایت و کاربران و مشتریان آنها است.

آموزش ها

افزونه چه کاربردی داردپلاگین (افزونه) چیست و چه کاربردی داردپلاگین چیستعملکرد پلاگین چگونه استکاربرد پلاگین یا افزونه در وردپرسمزایای استفاده از پلاگین‌ها در کسب و کارهای اینترنتینرم افزار‌‌‌‌هایی که از پلاگین‌‌ استفاده می‌‌‌کنندهر آنچه لازم است درباره افزونه‌‌های وردپرس بدانید

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!