سایت مپ (Sitemap) چیست | آموزش ساخت یک سایت مپ

سایت مپ (Sitemap) چیست

نقشه سایت

نقشه سایت به سادگی فایلی است که شامل لیستی از تمام صفحات سایت شماست و به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو عمل می کند. قبل از بحث در مورد نقشه های سایت ، توجه داشته باشید که به طور کلی دو نوع نقشه سایت وجود دارد xml sitemap و html sitemap که xml sitemap به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات وب شما را  ایندکس کنند ، اما نقشه سایت html برای کاربران وب سایت ، می توانید از آن برای نمایش تمام صفحات موجود در وب سایت استفاده کنید. وب سایت به کاربر ، معمولا در یک صفحه است.

از آنجا که استفاده از نقشه سایت html کاهش یافته است. ما همچنان با نقشه سایت xml سرو کار خواهیم داشت و در ادامه منظور ما نقشه سایت xml است. همچنین توجه داشته باشید که sitemap یکی از مباحث فنی سئو است که با استفاده صحیح از آن در کنار عوامل دیگر می توانید وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

سایت مپ (Sitemap) چیست؟

نقشه سایت یک فایل xml است ، همانطور که در زیر نشان داده شده است ، در آن اطلاعات مختلفی در مورد صفحات خود وارد می کنید و موتورهای جستجو می توانند با هوشمندی بیشتری سایت شما را جستجو کنند. در واقع نقشه سایت به فایلی گفته می شود که شما در آن تمام صفحات خود را لیست کنید و خزنده های گوگل از آن پرونده برای خزیدن و فهرست بندی تمام صفحات شما استفاده می کنند. علاوه بر این ، می توانید اطلاعات ارزشمند دیگری مانند زمان به روزرسانی صفحه و در را روی نقشه سایت قرار دهید تا موتورهای جستجو سایت شما را راحت تر و بهتر بخزند.

کد سایت مپ xml

با نقشه سایت می توانید تقریباً مطمئن باشید که موتورهای جستجو هیچ یک از محتوای سایت شما را از دست نخواهند داد. اما توجه داشته باشید که حتی داشتن یک نقشه سایت نیز نمی تواند 100٪ تضمین کند که تمام عناصر موجود در نقشه سایت شما خزیده و نمایه می شوند و این به این دلیل است که الگوریتم های موتور جستجو الگوریتم های بسیار پیچیده ای هستند برای استفاده از زمان خزنده و ولی ، اما بودن در آنجا می تواند کمک زیادی کند .

آیا سایت شما به سایت مپ نیاز دارد؟

اینکه سایت شما به نقشه سایت نیاز دارد یا خیر به شرایط سایت شما بستگی دارد ، اما به طور کلی داشتن یک نقشه سایت می تواند برای سایت شما مفید باشد زیرا به خزیدن بهتر موتورهای جستجو کمک می کند.

در واقع با ارائه نقشه سایت به موتورهای جستجو ، آنها می توانند تمام صفحات شما را خزیده و ایندکس کنند. در این حالت ، اگر پیوند خوبی در سایت شما اتفاق افتاده باشد ، موتورهای جستجو می توانند بدون نیاز به نقشه سایت ، تمام صفحات شما را خزیده و ایندکس کنند. اما حتی اگر لینک سازی خوبی در داخل سایت شما اتفاق افتاده باشد تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی تمام صفحات سایت شما را خزنده و نمایه سازی کنند ، داشتن نقشه سایت برای سایت شما به دلایل زیر همچنان مهم است.

بیایید بررسی کنیم که چه جنبه های دیگری از نقشه سایت مهم است و می تواند به سایت شما کمک کند.

اگر سایت شما بسیار بزرگ است ، نقشه سایت می تواند برای سایت شما مفید باشد.

اگر سایت شما واقعاً بزرگ است ، خزنده های موتور جستجو ممکن است از برخی از صفحات جدید یا به روز شده شما بی اطلاع باشند ، که امروزه احتمال آن کمتر است.

اگر سایت شما جدید است و لینک های خارجی کمی به آن وجود دارد ، نقشه سایت می تواند برای سایت شما مفید باشد.

اگر سایت های دیگر به شما لینک نمی دهند ، ربات های موتور جستجو به احتمال زیاد قادر به یافتن صفحات شما نخواهند بود ، بنابراین در این حالت نقشه سایت می تواند به موتورهای جستجو کمک کند و برای سایت شما مفید باشد.

اگر سایت شما دارای محتوای ویدیویی یا تصاویر غنی است ، نقشه سایت می تواند برای سایت شما مفید باشد.

در این حالت ، موتورهای جستجو می توانند در جستجوی مکانی مناسب ، اطلاعات را از سایت نقشه به کاربران نشان دهند.

چند نوع سایت مپ داریم

چند نوع سایت مپ داریم؟

به طور کلی XML Sitemap و HTML Sitemap وجود دارد که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. همچنین چند نوع سایت مپ xml نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه به انواع سایت مپ می پردازیم. فقط نکته ای که به آن توجه شما را دوباره جلب می کنیم این است که ما در این مقاله به سایت مپ xml پرداختیم و از بین انواع سایت مپ xml به XML Sitemap یا همان Text XML Sitemap پرداختیم.

HTML Sitemap

HTML Sitemap برای کاربران وب سایت است که تمام صفحات موجود در وب سایت را معمولا در یک صفحه به کاربر نشان می دهد.

XML Sitemap

XML Sitemap انواع مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می کنیم.

XML Sitemap یا Text XML Sitemap

در واقع یک فایل است که شما در آن تمام صفحات خود را لیست می کنید و کرالرهای گوگل از آن برای کرال بهتر استفاده می کنند.

Image Sitemap

Image Sitemap یک سایت مپ xml است که برای تصاویر و محتوایش می توانید اطلاعات خاصی را اضافه کنید و به گوگل معرفی کنید تا در نتایج سرچ تصاویر موتورهای جستجو بهتر عمل کنید.

Video Sitemap

Video Sitemap یک سایت مپ xml است که برای ویدیو و محتوایش می توانید اطلاعات خاصی را اضافه کنید و به گوگل معرفی کنید تا در نتایج سرچ ویدیوهای موتورهای جستجو بهتر عمل کنید.

News Sitemap

News Sitemap یک سایت مپ xml است که برای محتوای خبری خودتان می توانید اطلاعات خاصی را اضافه کنید و به گوگل معرفی کنید تا در نتایج سرچ اخبار موتورهای جستجو بهتر عمل کنید.

اموزش ساخت سایت مپ

چگونه سایت مپ بسازیم؟

 

معمولا چه از سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس استفاده می کنید چه سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارید، ساخت سایت مپ بسیار آسان است.

برای ساخت سایت مپ در سی ام اس های اختصاصی ابزارهای زیادی مانند XML-Sitemaps وجود دارد که کافی است یو آر ال صفحه را بدهید و در خروجی سایت مپ سایتتان را تحویل بگیرید.!!

اما اگر از وردپرس استفاده می کنید، علاوه بر روش بالا، می توانید از افزونه yoast برای اینکار استفاده کنید که علاوه بر ساخت آسان، بروز رسانی خودکار هم انجام می دهد. البته افزونه های دیگری هم هستند که این کار را انجام می دهند اما بهترین افزونه Yoast است که علاوه بر سادگی ایجاد سایت مپ، آن را به طور اتوماتیک بروز رسانی هم می کند. برای ایجاد سایت مپ با yoast کافی است مانند شکل زیر بعد از نصب yoast در قسمت پیشخوان وردپرس وارد بخش SEO شوید و بعد از آن وارد بخش Features (امکانات) و سپس گزینه XML sitemaps را روی on بگذارید. به همین راحتی سایت مپ شما ایجاد شد.

ساخت سایت مپ با yoast

برای مشاهده سایت مپ می توانید روی گزینه علامت سوال کلیک کنید که با انجام آن می توانید محتوای سایت مپ خود را مشاهده کنید. شکل زیر سایت مپ است که در آن تمام صفحات شما لیست شده است.

خروجی سایت مپ xml

چه طور سایت مپ را به گوگل معرفی کنیم؟

بعد از اینکه سایت مپ برای سایت خود ایجاد کردید نوبت به این می رسد که آن را به گوگل معرفی کنید.

برای معرفی سایت مپ به گوگل پس از اینکه وارد اکانت سرچ کنسول خود شدید با سه مرحله زیر می توانید سایت مپ خود را به گوگل معرفی کنید.

معرفی سایت مپ به گوگل

1- از منوی بالا سمت چپ سایت مورد نظر خود را که می خواهید سایت مپ برای آن تعیین کنید را انتخاب کنید.

2- روی گزینه Sitemaps در قسمت سمت چپ سایدبار کلیک کنید.

3- یو آر ال سایت مپ خود را اضافه کنید و Submit را بزنید.

با انجام این مراحل گوگل فایل سایت مپ شما را کرال می کند و شروع به کرال کردن و ایندکس کردن همه لینک های لیست شده در این فایل می کند.

نتیجه گیری :

سایت مپ یا نقشه سایت می تواند به کرال بهتر و ایندکس شدن بهتر صفحات شما کمک کند و ایجاد آن و معرفی آن برای موتورهای جستجو مفید است. در این مقاله به اینکه سایت مپ چیست و اینکه برای سایت لازم است یا خیر و همچنین به انواع سایت مپ و چگونگی ساخت سایت مپ و چگونگی معرفی سایت مپ به گوگل پرداخیتم. امیدواریم با بکارگیری درست آن بتوانید نتیجه بهتری در تکنیکال سئو بدست آورید.

آموزش ها

آموزش ساخت یک سایت مپآیا سایت شما به سایت مپ نیاز داردچگونه سایت مپ بسازیمچند نوع سایت مپ داریمچه طور سایت مپ را به گوگل معرفی کنیمسایت مپ (Sitemap) چیستنقشه سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *